Cum functioneaza creierul uman – pe intelesul copiilor

Cum functioneaza creierul uman – pe intelesul copiilor

Am inceput atelierul de la premisa ca toti avem un creier!

Ok, dar la ce ne ajuta el pe noi?

Inainte de a-l descoperi in detaliu as vrea sa stiti ca el, creierul nostru, ajunge la maturitate spre varsta de 25 ani. Pentru a catapa anumite abilitati si pentru a le dezvolta, creierul are nevoie de repetitie. Uneori repetitia este voita, abia apoi devine automata.

Adica, la inceput vom avea nevoie de atentie pentru a invata sa citim, apoi totul devine rutine iar literele se succed una dupa alta fara prea mult efort.

Tot asa, la inceput avem nevoie de curaj pentru a avea incredere ca raspunsul pe care il dam este corect, mai apoi vom avea incredere in noi sa ne spunem parerea sau sa cerem explicatii suplimentare cand ceva nu intelegem.

De aceea la ateliere dau liber copiilor sa isi expuna punctul de vedere indiferent care este acesta.

Regula este: orice raspuns este corect!

Revenind la creierul nostru, mai vreau sa stiti ca empatia se dezvolta abia dupa varsta de 7 ani, explicabil acum de ce copiii mai mici nu impart jucariile sau nu dau de la ei lucruri/mancare/jucarii.  🙂

Pentru ca sa ne dezvoltam armonios noi avem nevoie de:

– hrana adecvata

– iubire

– zambete

– imbratisari

– joaca

– aer liber

– mai putine ecrane.

In cadrul atelierului le-am explicat copiilor cum luam decizii si care parte din creier ia decizia si in ce moment.

Au inteles ca… creierul este ca o casuta cu parter si etaj. Noi luam primele decizii cu creierul emotional (sistem limbic, primul format). Mai apot intra in functiune si Neocortexul (creierul ganditor, format mai tarziu) responsabil pentru flexibilitate, calm, planificare, reglarea emotiilor, creativitate, empatie, etc.

Cel mai bine este cand parterul si etajul functioneaza impreuna.

Dar, asa cum banuiti, nu este intotdeauna asa. De cele mai multe ori, creierul emotional preia controlul si inchide ‘’usita’’ spre creierul ganditor.

Copiii s-au amuzat copios pentru ca am dat chiar si nume ‘’personajelor’’ principale.

Dar, uneori, ‘’inchiderea usitei’’ este cel mai sigur lucru pe care il putem face.

Increderea in sine se castiga in timp si prin repetitie, tot asa cum cunoasterea si gestionarea emotiilor este o abilitate importanta in acest parcurs.

Lucru in echipa este o abilitate si o necesitate in cadrul atelierelor. Copiii invata sa se respecte, sa isi respecte parerile, sa conlucreze, sa gandeasca impreuna, sa isi spun punctul de vedere…

Invata sa descopere ce ii face unici, ce le place, ce nu le place!

Increderea in sine vine cu responsabilitatea de a spune celorlalti care iti este parerea dar fara sa le incalci lor drepturile.

In timp, increderea in sine vine cu empatie, gestionare eficienta a emotiilor si perseverenta.

Pana data viitoare, nu uita:

REPETITIA ESTE LIMBAJUL CREIERULUI (SUBCONSTIENT)!

Sa ne revedem cu bine!

Cu drag,

Maria Frunza!

Scrie un comentariu